Zdá se, že ideologie „naslouchání všem“ sleduje v některých případech postranní úmysly. Ve skutečnosti nejde o naslouchání všem, ale o to, dát hlas těm, kteří hlásají věci, jež církev dosud odmítala jako odporující Ježíšovu evangeliu, učení apoštolů a lidské přirozenosti, kterou nám dal náš Stvořitel. Píše o tom ve svém fejetonu o. Dariusz Kowalczyk SJ, profesor dogmatiky na Papežské gregoriánské univerzitě a někdejší děkan teologické fakulty této jezuitské univerzity.
Jedním ze synodálních hesel je tvrzení, že každého musíme vyslechnout. Problém je však v tom, že den má pouze 24 hodin a není možné pozvat a vyslechnout všechny. Proto se stává, že někdo rozhodne, komu dá slovo a koho zdvořile vynechá. Navíc vzniká otázka, co s tím, když někoho, komu jsme umožnili promluvit, vyslechneme. Paráda, když nám řekne něco – podle nás – objevného, chytrého, co stojí za to, abychom se tím tak či jinak zabývali. Může se však stát, že se nám to, co slyšíme, vůbec nelíbí. Ušlechtilé je poselství “Desideraty“ (báseň Maxe Ehrmanna z r. 1927, pozn. red.): „Naslouchejte ostatním, třeba i omezeným a nevědomým, také oni mají svůj příběh.“ Ale když už jsme takovému omezenci naslouchali, co dál? Ostatně tatáž „Desiderata“ kromě výzvy k naslouchání druhým radí i něco – jak by se mohlo zdát – úplně jiného, a sice: “Vyhýbej se hlučným a svárlivým osobám, otravují ducha“. A tak se stává, že “omezení a nevzdělaní“ jsou často ti “hluční a svárliví“.
V Bibli bychom ideologii naslouchání všem hledali marně. Právě naopak! Žalmista hlásá: “Blaze tomu, kdo […] nezasedá ve shromáždění rouhačů“ (Ž 1,1). A v Moudrosti Sirachovcově čteme: „S pošetilcem nenadělej mnoho řečí a k nerozumnému nechoď!“ (Sir 22,13). Člověk si zde vzpomene na výrok Marka Twaina: „S idiotem nediskutuj! Nejprve tě srazí na svou úroveň a pak tě porazí svou zkušeností“. Bible nás naopak vybízí, abychom naslouchali Bohu a jeho pravým prorokům. Ježíš se obrací k lidem: „Kdo má uši k slyšení, slyš“. Zároveň nás Boží slovo varuje před falešnými učiteli. Ve druhém listu Timoteovi svatý Pavel nabádá: „Bezbožným a planým řečem se vyhýbej. Neboť takoví lidé půjdou stále dál ve své bezbožnosti jsou to podvodníci: “Vyhýbej se prázdným světským řečem: (Ti, kdo tak mluví,) zapadají stále více do bezbožnosti a jejich nauka se bude rozlézat jako nejhorší rakovina. […] Přijde totiž doba, kdy (lidé) nesnesou zdravé učení, nýbrž si podle vlastních choutek nahromadí učitele, kteří šimrají jejich uši; odvrátí sluch od pravdy a obrátí se k bájím“. (2 Tim 2,16-17; tamtéž 4, 3-4)
Jsou také chvíle, kdy je třeba mluvit, na což by se člověk měl přirozeně předem připravit. Ale ti, kteří z nějakého důvodu připraveni nejsou, s pocitem nadřazenosti oznámí, že už bylo dost toho mluvení, že teď budou naslouchat, protože naslouchání je důležitější. Vzpomínám si na synodu o mládeži. Většina jejích účastníků, biskupů, nám říkala, že přijeli do Říma naslouchat mladým lidem. Spíše bych očekával, že biskup přijde na synodu připravený, že má za sebou mnoho setkání s různými skupinami mládeže a lidmi angažovanými v pastoraci mladých, setkání, která se konala v jeho diecézi, regionu, zemi. Kromě toho bych očekával, že bude mít v ruce výsledky profesionálně provedených průzkumů, anket mezi mladými lidmi. A že se o tyto znalosti a zkušenosti podělí s ostatními, kteří ze své strany udělají totéž. Protože biskupská synoda by měla být místem, kde se biskupové dělí o to, co považují za důležité pro svou místní církev a pro církev univerzální.
V ideologii naslouchání se objevuje problém s tím, koho vlastně reprezentuje. Říká se například, že klerikalismus vládne, protože kněží by měli naslouchat laikům, a nedělají to. Jenže – jak známo – laici jsou velmi různí a mají na církev různé názory. Kterým laikům by měli duchovní naslouchat? Všem? DOBŘE! Ale když už vyslechli všechny, co by měli s názory, které slyšeli, udělat? Vytvořit si nějaký průměr? Problém je v tom, že když se oznámí, že lidé mají napsat nebo zavolat a vyjádřit svůj názor na nějaké téma, často se ozvou hlavně představitelé krajností zprava i zleva. Střed, který je nejpočetnější, se jaksi nehlásí. A tak se u příležitosti synody o synodalitě obzvlášť aktivizovali mimo jiné lidé s genderovou/LGBT obsesí, kteří by rádi přizpůsobili církevní učení této ideologii.
Joseph Zen Ze-kiun, čínský kardinál, hongkongský biskup v letech 2002-2009, veřejně formuloval několik námitek proti postupům a metodice synody. Bez obalu prohlásil, že „sekretariát synody je velmi dobře vyškolen v umění manipulace“. Proč takové obvinění?! Kardinál Zen to vysvětluje: „Začínají hlásáním toho, že každý musí být vyslyšen. Časem se ukáže, že mezi těmito ‚všemi‘ jsou především ti, které jsme ‚vyloučili‘. A nakonec se ukáže, že jde o lidi, kteří se rozhodli pro jinou sexuální morálku, než jakou hlásá katolická tradice“. Načež čínský hierarcha zostra uzavírá: „Často zdůrazňují, že nemají žádný předem hotový program. To skutečně uráží naši inteligenci, protože všichni vidíme, k jakým závěrům směřují“.
Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!