Nová umělecká instalace ve stylu graffiti uvnitř katedrály v Canterbury, kde jsou návštěvníci vyzváni, aby se ptali Boha, vyvolala kontroverzi – vyvolala kritiku ze strany amerického viceprezidenta J.D. Vance, miliardáře Elona Muska, stejně jako britských a mezinárodních církevních představitelů, kteří tvrdí, že projekt podkopává posvátnost jednoho z nejhistoričtějších křesťanských míst.
Staletí stará katedrála, která je po více než tisíciletí ústředním místem anglikánských bohoslužeb a poutí, odhalila „Hear Us“ – instalaci kombinující poezii a graffiti vyvinutou ve spolupráci s marginalizovanými komunitami. Projekt, který vytvořili básník Alex Vellis, který se identifikuje jako agender a používá zájmena „oni/oni“, a kurátorka Jacquiline Creswellová, vyzývá účastníky, aby napsali, na co by se Boha zeptali, přičemž jejich ručně psané otázky jsou nyní zobrazeny v graffiti písmu na starobylých kamenných zdech a podlahách katedrály.
Výstava se podle organizátorů snaží dát hlas neslyšenému a podnítit duchovní reflexi. Kritici však tvrdí, že používání graffiti v 1400 let staré katedrále znesvěcuje posvátný prostor, což odráží to, co Musk nazval „protizápadní propagandou“ a co Vance popsal jako kulturní „sebesabotáž“ krásy a tradice.
Katedrála ve své tiskové zprávě uznala, že instalace, která se otevírá 17. října a potrvá do 18. ledna, „rozdělila veřejné mínění“. Návštěvníci hlásili „niterné reakce“ na živé umělecké dílo a teologické otázky, které vyvolává, jako například „Jste tam?“, „Proč jste vytvořili nenávist, když láska je mocnější?“ a „Má všechno duši?“
„Je zde syrovost, která je umocněna stylem graffiti, který je rušivý,“ řekl reverend David Monteith, děkan z Canterbury. „V tom, co se říká, je také autenticita, protože je to nefiltrované a není to uklizené ani dezinfikované.“
Básník Alex Vellis řekl, že jádrem projektu je komunita, hlas a změna. „Jazyk jsou lidé, kteří jím mluví, a graffiti je jazykem neslýchaných,“ řekl Vellis. „Dočasným posprejováním vnitřku katedrály v Canterbury se připojujeme ke sboru zapomenutých, ztracených a podivuhodných.“
Kurátorka Jacquiline Creswell popsala instalaci spíše jako formu teologické angažovanosti než jako provokaci. „V teologickém kontextu je položení otázky Bohu vnímáno jako forma modlitby, meditace nebo rozjímání,“ řekla. „Tím, že se jednotlivci obrátí na Božství s osobními dotazy, mohou najít útěchu, jasnost a směr uprostřed životních nejistot.“
Podle katedrály měly „nápadné kontrasty“ mezi historickou gotickou architekturou a současným graffiti uměním ukázat, že „spiritualita není statická, ale vyvíjející se cesta“.
Mezinárodní a domácí kritika
Jedna z nejvýznamnějších mezinárodních reakcí přišla od amerického viceprezidenta J.D. Vance, který instalaci kritizoval v příspěvku na X (dříve Twitter). „Je mi divné, že tito lidé nevidí ironii v uctění ‚marginalizovaných komunit‘ tím, že udělají krásnou historickou budovu opravdu ošklivou,“ napsal.
Elon Musk, majitel společností Tesla a X, projekt také odsoudil a naznačil, že odráží širší kulturní úpadek. „Neúnavná protizápadní propaganda způsobila, že tolik lidí na Západě chce spáchat sebevraždu své vlastní kultury,“ napsal a dodal: „Bohužel, propaganda funguje.“
Zpráva Christian Today ve Velké Británii zdůraznila, že mnoho evangelikálních hlasů ve Velké Británii i mimo ni zpochybňuje, zda anglikánská církev neztrácí důvěru ve své poselství.
Komentátor David Roseberry píšící pro The Anglican tvrdil, že rozhodnutí katedrály vystavovat nezodpovězené otázky o Bohu odráží hlubší duchovní krizi v církvi. „To, co vidíme v Canterbury – otázky všude, ale žádný úmysl najít odpovědi – katedrála plná bádání, ale malý hlad po hlásání pravdy,“ napsal. „Umělec se ptá: ‚Jste tam?‘ a děkan to nazve hlubokým. Ale je to hluboké pouze tehdy, pokud se někdo odváží odpovědět. Jinak je to jen další pomník nevíry.“
Roseberry dále naznačil, že instalace, když se na ni podíváme spolu s nedávným jmenováním první arcibiskupky z Canterbury anglikánskou církví, odhaluje instituci, která „dělá sama sebe“. „Církev není vražděna lidmi zvenčí,“ napsal. „To není vandalismus ani pronásledování. Je to sebevražda.“
Reverend Marcus Walker, rektor kostela sv. Bartoloměje Velikého v londýnské City a předseda kampaně Save the Parish, řekl The Telegraph, že instalace byla „trapná“.
„Vedení katedrály v Canterbury už možná nemá smysl pro posvátno, ale miliony lidí ano,“ řekl Walker. „Mají povinnost udržet toto místo modlitby a uctívání pro nás ostatní, ne z toho udělat soukromou hračku elit.“
Emma Trimbleová, moderátorka GB News, obvinila představitele katedrál z toho, že z „posvátného dělají profánní“. Řekla, že tato výstava odráží nedostatek duchovní vážnosti v anglikánském vedení, který odcizuje mladé věřící.
„Mladí lidé chtějí seriózní náboženství. Nedostatek serióznosti je důvodem, proč mladí lidé opouštějí nebo odmítají anglikánství,“ řekl Trimble. „Myslím, že obrovský odpor proti katedrále v Canterbury je v tom, že toto graffiti ztělesňuje pocit, že ti, kteří vedou církev, postrádají pevnou víru, postrádají zbožnou úctu a úctu k posvátnu. Mladí lidé navštěvují naše katedrály a nacházejí v nich spíše požitkářské ego než Krista. ‚Quiet Revival‘ je vzpourou proti tomu.“
Navzdory kontroverzi katedrála pokračuje v programu veřejných akcí kolem „Hear Us“, včetně rozhovorů s umělci, prohlídek historických graffiti a minipřednášek, jejichž cílem je prozkoumat, jak se umění a víra prolínají.
Zdroj: Christian Daily
Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!
