„Potrat znamená zabití nevinné lidské bytosti a církev vždy tvrdila, že je to brutální zločin. Nelze ho však srovnávat s trestem smrti pro zločince, který zabil jiné.“
„Všechny nás potěšilo, že papež Lev zahájil svůj pontifikát s Kristem, středem křesťanské víry: tento kristocentrismus je nezbytný. Mnozí si přejí, aby církev hovořila pouze o otázkách společenského života a politiky. Samozřejmě se tyto otázky také týkají poslání církve, ale primárním úkolem církve je hlásat evangelium spásy a věčného života pro všechny lidi,“ vysvětlil kardinál Gerhard Müller, emeritní prefekt Kongregace pro nauku víry, v rozhovoru s Fabiem Marchesem Ragonou pro milánské noviny Il Giornale.
Müller přisvědčil, že Lvův pontifikát má klást větší důraz na kolegialitu. Tento bod byl „projednán v období před konkláve“. „Kolegialita biskupů je prvkem křesťanské víry, dogmatu. Jako římský biskup není papež izolovaný jako autokrat, ale má kardinálský sbor, svůj senát. Rady kardinálů jsou velmi důležité, ne v jejich vlastním zájmu, ale proto, aby poskytly intelektuální a morální podporu papeži a jeho poslání.“
„Nemělo by se srovnávat s předchozími papeži,“ řekl kardinál deníku Il Giornale. Poukázal na to, že Lev nemůže napodobovat Františka, stejně jako František nemůže napodobovat Benedikta. „Například se mluví o tom, že Lev nosí mozzettu: neslouží jen lepšímu vzhledu, ale vyjadřuje jeho službu. V tomto smyslu si myslím, že si mnozí představovali, že se papež Lev chce prezentovat spíše jako Petrův nástupce a nezdůrazňovat svou osobnost. Samozřejmě nemůžeme oddělovat službu od osoby, ale v jistém smyslu musíme rozlišovat.“
Novinář Ragona se poté zeptal na možný vývoj ohledně mše svaté v mimořádné formě, tzv. tridentské mše sv. sloužené v latinském jazyce. Emeritní prefekt Kongregace pro nauku víry vysvětlil: „Začněme tím, že existují různé obřady, včetně latinského ritu, který je nejrozšířenější. Koncilní otcové se rozhodli mši neměnit, ale pouze mírně upravovat obřady, aby umožnili aktivní účast věřících. Existují však i tazatelé, kteří měli výhrady k liturgické formě; drželi se latinského ritu, jak existoval do roku 1962. Někteří z těchto takzvaných tradicionalistů tvrdí, že pouze tato forma je platná. To nemůžeme akceptovat; je třeba najít pragmatičtější a tolerantnější řešení. Potřebujeme řešení založené na katolickém myšlení, které rozlišuje mezi podstatou svátostí a částečně modifikovatelnými obřady.“ Tento „problém nelze vyřešit autoritářskými prostředky“, ale spíše „je nutná mediace: Obě strany se musí poněkud sblížit. Potřebujeme jasné úvahy, teologické a nejen politické.“
Na otázku ohledně oslav Svatého roku komunitou LGBTQ+ v bazilice svatého Petra kardinál Müller vysvětlil: „Nevím, zda se k tomu papež vyjádří, ale situace je velmi jasná. Svatý rok a Svatá brána nesmí být instrumentalizovány pro tento druh ideologie. Církev ve jménu Ježíše Krista přijímá všechny lidi a jejich problémy, ale Bůh stvořil muže a ženu a pouze toto manželství je jediný způsob, jak žít společně jako pár. Svatá brána nesmí být zneužívána k politickým účelům: Myslím například na ty, kteří sem konají poutě, aby se ptali na konflikt mezi Palestinci a Izraelci. Ale co to má společného s jejich vírou? Kristus je Svatá brána, kterou vstupujeme do církve, Boží rodiny. My křesťané nesmíme porazit své nepřátele, ale nepřátelství.“
Na téma sexuality papež Lev – podle hodnocení tazatele – tvrdil, že se učení nezmění; spíše potvrdil papežovo „Todos, todos, todos“. Müller namítl: „Všichni lidé jsou povoláni k nalezení Ježíše Krista, jediného Spasitele světa, ale skrze změnu vlastního života. Problém je v tom, že mnozí chtějí toto ‚všechno, všechno, všechno‘ interpretovat jako přijetí životního stylu, který je v rozporu s křesťanským způsobem života.“ Müller se poté odvolal na otázku, kterou položila „římská církev ve druhém nebo třetím století. Členové církve si kladli otázku: Co máme dělat s gladiátory, kteří, přestože zabili jiné muže, chtějí být pokřtěni? Aby do církve vstoupili křtem, musí změnit svůj život. A totéž platí pro mnoho dalších skupin lidí…“
Fabio Marchese Ragona se zeptal na odpověď papeže Lva novinářům, v níž hovořil o amerických zastáncích života a argumentoval, že nemohou být proti potratům a zároveň podporovat trest smrti nebo současnou imigrační politiku ve Spojených státech. Müller vysvětlil: „Papež tyto objektivně odlišné situace nesrovnával ani nerelativizoval, ale jednoduše hovořil o subjektivní důslednosti požadované ve všech různých případech ochrany života. Potrat znamená zabití nevinné lidské bytosti a církev vždy tvrdila, že je to brutální zločin. Nelze jej však srovnávat s trestem smrti pro zločince, který zabil jiné. Dokonce i Starý zákon hovoří o trestu smrti pro každého, kdo zabije jiného. Osobně se proti tomuto trestu stavím, ale neměli bychom zapomínat, že v církevním učení bylo uznáno, že jej civilní orgány mohou uplatňovat v určitých mezích a v extrémních případech. Otázka migrantů je jiná věc: Musíme se svými sousedy vždy zacházet jako s bratry a sestrami, ale státy mají plné právo regulovat nelegální imigraci a chránit své vlastní obyvatelstvo například před zločinci, kteří pocházejí z jiných zemí.“
Na otázku, zda Müller od Lva očekává nějaká překvapení, kardinál vysvětlil, že očekává překvapení, „která se týkají Božího slova, a ne senzacechtivosti, jako například: ‚Zde je první papež, který jede do Moskvy‘ nebo něco podobného. Papež není figurou veřejného zájmu; neprezentuje se ve stylu hollywoodských hvězd, ale jako dobrý pastýř, který dává svůj život za Kristovy ovce. Všichni jsme přesvědčeni, že náš papež má tuto rovnováhu tím, že se neprezentuje jako celebrita, jako nejslavnější osoba na světě. To všechno nemá před Bohem žádnou hodnotu. Důležitější je, co si o nás myslí Bůh, ne co si o nás myslí lidé. Jak řekl sám papež Lev: ‚Snižte se, abyste udělali místo Kristu.‘“
Zdroj: Kath.net
Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!
