
Úvodní slovo čtenářům
Předkládáme Vám informace pocházející z rozhlasového rozhovoru se členy Mezinárodní asociace exorcistů. Autory jsou P. Francesco Bamonte a prof. Alberto Castaldini, kteří ve vysílání italského Radia Maria prezentovali nově vydanou knihu s názvem Il fascino oscuro di Halloween (Temné kouzlo Halloweenu), kde se jako autoři podrobně věnují pohanskému svátku Samhain, který slaví keltské národy od konce října do začátku listopadu. Věřím, že informace zde podané budou k užitku mnoha křesťanům, napomohou správnému chápání problematiky spojené se zmíněným svátkem, povedou čtenáře k ocenění hloubky křesťanských svátků Všech svatých a Věrných zemřelých, jimž je Samhain protikladem.
Mons. Karel Orlita, prezident asociace
Ani v akademickém světě není nouze o vyvracení výhrad vůči fenoménu Halloween. Nepopírají, že úspěch toho svátku podpořil konzumní způsob života, ale podotýkají, že i v Evropě bylo období od 31. října do 11. listopadu, svátku svatého Martina, obdobím přechodu ročních období, kdy se dodržovaly zvyky spojené s uctíváním památky zemřelých, obnovou agrárních smluv a příchodem zimního období. Tradice zděděné z dávné minulosti i z novější doby.
Dávné výpravy dětí nebo chudých, připomínající dušičky zemřelých, však neměly za cíl vzbuzovat strach nebo makabróznost. Dodnes se například na Sardinii slaví „dobro duší” neboli „is animeddas”, což je zvyk známý v oblasti Nuoro jako „su mortu mortu”. Děti ráno v den památky zesnulých stejně jako v předchozích dnech klepou na dveře domů a žádají o dary na podporu dušiček – sladkosti nebo sušenky, například papassinos. Zvyk prosit o almužnu pro duše zemřelých se v dávných dobách vyskytoval také v anglosaských zemích. Dne 1. listopadu obcházeli žebráci vesnice a žádali o takzvané „sladkosti duší”. Na oplátku ujišťovali o modlitbě za zemřelé členy rodiny. Tato praxe se v Americe stala „koledou“ konzumního a buržoazního modelu, který pokřivil i Vánoce. Zkrátka, děti v minulosti si byly vědomy významu smrti a s ní i smyslu existence. Ale dnes?
Pro důkaz, že stejní vyznavači fenoménu Halloween jej na rozdíl od rolnických zvyků v minulosti staví do kontrastu se svátkem Všech svatých, se stačí podívat na italskou celostátní zpravodajskou relaci odvysílanou ve čtvrtek 31. října 2019, kterou lze na webu najít i dnes. V úvodu reportáže hlasatelka uvedla: „Anglosaská tradice nyní předstihla tu naši. Halloween vítězí nad svátkem Všech svatých a dnešní noc je nocí nejstrašidelnějších převleků.“
Pokud by tedy Halloween skutečně měl křesťanský původ, jaký smysl by dávalo tvrzení, že vítězí nad svátkem Všech svatých? Po této premise moderátora komentátor bohoslužby uvedl: „Halloween vznikl z pohanského rituálu keltského původu”. Je tedy zcela zřejmé, že Halloween není ani těmi, kteří jej propagují, vůbec považován za svátek křesťanského charakteru.
Vraťme se k našim krásným tradicím. Přímé svědectví nám přináší sicilská lidová kultura. „Svátek mrtvých” na celé Sicílii je velmi srdečnou slavností, která se z hlediska duchovního společenství zcela liší od obsahu Halloweenu. Děti dostávají 2. listopadu ráno od svých rodičů dárky. Vedle dárků nechybí ani sladkosti, jako jsou kosti zemřelých (v Lombardii je to chléb mrtvých) nebo pupatelli plněné praženými mandlemi, připomínka důležitosti zemřelých blízkých pro ty, kdo si je připomínají. Tyto praktiky na jedné straně posilují rodinné vazby, a to i s těmi, kteří již nejsou mezi námi, na druhé straně nám pomáhají uvědomit si koloběh života z generace na generaci. Podle víry totiž zesnulí příbuzní opouštějí hřbitov a navštěvují své domovy, aby rozveselili nejmenší členy rodiny. Poté jdou rodiče se svými dětmi na hřbitov poděkovat, přinesou s sebou nezabalené dárky a zapálí na hrobech svíčku. Blahodárná přítomnost zemřelých v paměti dětí je spojena se starými agrárními představami, a to do té míry, že jejich noční zjevení je spojeno s návratem hojnosti v přírodě, s prosperitou pro živé. Ostatky zemřelých spočívají v zemi a podle rolnické víry střeží semena budoucí úrody, podporují jejich klíčení a růst. Není náhodou, že osetí polí začíná právě na „Den mrtvých”. Odtud také pochází zvyk obdarovávat děti, které jsou spolu s chudými považovány za vikáře „mrtvých.
Vzpomeňte znovu na mýtickou postavu Cernunna, keltského božstva s rohy, o kterém jsme se zmínili v první části. V posledních letech se jeho obraz znovu objevuje v nejrůznějších sférách, od filmu po televizi, od politiky po sport. Například se jedná o jeden americký televizní seriál vysílaný na známé platformě. Děj vypráví o pandemii známé jako Affliction, která zdecimovala lidskou rasu, v důsledku čehož se rodí hybridní děti, částečně lidské a částečně zvířecí, různých druhů. Děti hybridů, které jsou považovány za důsledek pandemie, jsou loveny a likvidovány přeživšími lidmi. V lese žije ukrytý Gus, napůl jelení dítě. Po smrti svého otce se Gus spřátelí s poutníkem, člověkem s dobrým srdcem. Oba se vydají na dobrodružnou cestu napříč pustou Amerikou a pátrají po Gusově původu, jehož rysy se kupodivu podobají rysům Cernunna. Gus se tak stává jakýmsi znovuzakladatelem nového lidstva…
Nyní si připomeňme, jaké jsou přesvědčovací techniky novopohanství. V naší knize uvádíme řadu znepokojivých údajů a zpráv. Zdá se, že právě Cernunno, starobylé božstvo keltských národů, silně působí na představivost dnešní doby. Není náhodou, že se svými rysy podobá také satanskému kozlu. Dne 1. června 2016 byl na úpatí švýcarských Alp slavnostně otevřen nejhlubší a nejdelší železniční tunel na světě (cca 57 km), který vlakem spojuje Itálii se zbytkem Evropy, zejména s Francií, Švýcarskem a Německem. Toto velké veřejné dílo bylo označeno za „dílo století”. Říká se mu Gotthardský tunel. Inaugurace byla za přítomnosti nejvyšších představitelů a vyznačovala se velkým rituálem, maskovaným jako podívaná, jejímž cílem bylo povýšení zvířete, které představovalo jak „Velkého kozla” čarodějnického sabatu, tak keltského boha Cernunna. Vyznavači wiccanského neočarodějnictví, jak jsme se již zmínili, rozpoznávají v Cernunnovi postavu „rohatého boha”, tedy právě kozího muže z inauguračního představení v Gotthardském tunelu, který se také velmi podobá postavě Bafometa uctívaného okultisty. Kozel během inaugurace předsedal dvojznačnému souboru esoterických gest, znaků a symbolů, které se mísily s jinými, zjevně satanistickými, spojenými s obscénními a rouhavými zobrazeními. Nechyběly ani neuctivé momenty vůči katolické víře a jejím představitelům.
Gotthardský masiv byl až do středověku nepřekonatelnou překážkou kvůli nebezpečným soutěskám, v nichž dnes stojí slavný Čertův most (což je detail, který není vůbec náhodný). V průběhu staletí zde člověk přírodním překážkám vzdoroval, až do inaugurační akce v roce 2016. No a v létě roku 2023 se kvůli sérii incidentů v tunelu na několik měsíců přerušila komunikace a vrátila se v čase o půl století zpět. Švýcarská média v komentáři k incidentu připomněla dvacet let staré vyjádření bývalého spolkového ministra dopravy, který řekl: „Když jsme my lidé měli na Gotthardu co dělat, vždycky v tom měl prsty ďábel. Dělal to u každé silnice a u každého tunelu. Vždycky si vyhradil prostor pro sebe.“ Dalo by se to komentovat: tentokrát ho dokonce nechali přestřihnout pásku.
V průběhu staletí byly v těchto soutěskách postaveny nejméně tři „ďábelské mosty“. K názvu se váže legenda. Říká se totiž, že první most postavil sám ďábel a horalé s ním uzavřeli smlouvu o jeho vybudování. Cenou, kterou měli ďáblovi zaplatit, byla duše první živé bytosti, která přes něj přejde. Místní obyvatelé pak nechali přes most přejít kozu. Ďábel, který se cítil oklamán, popadl obrovský kámen, aby ho hodil na oblouk mostu, ale objevila se dívka a na vrchol balvanu položila kříž. Zde platí, že po staletích se vracejí určité motivy, ale zapomínají na poučení, které dostaly…
Zdroje: AIEINTERNATIONAL.IT, HTTPS://RADIOMARIA.IT/TRASMISSIONI/PADRE LIBERACI DAL MALIGNO/
Foto: Pavel Langer, Člověk a víra: 1. 11. 2024 mše svatá ze slavnosti Všech svatých, Olomouc.
Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!