Americký biskup Robert Barron na Karlově univerzitě vyzdvihl odkaz svatého Tomáše Akvinského

Včera se v prostorách Karlovy univerzity konala mimořádná přednáška. S tématem Ipsum Esse a katolická sociální nauka zde vystoupil Mons. Robert Barron, biskup z americké diecéze Winona-Rochester ve státě Minnesota. Pořadatelem byla Česká biskupská konference. Vzácného hosta na akademické půdě přivítal děkan Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy doc. Jaroslav Brož. Přednáška amerického biskupa souvisí s výročím 750 let od smrti sv. Tomáše Akvinského. Byla věnována právě teologickému a filozofickému dílu Andělského doktora. „Svatý Tomáš se svou naukou stal hlavním inspirátorem pro novověké papeže, kteří řešili otázky veřejného blaha, správného vládnutí nebo zásad spravedlivé války,“ zdůraznil světcův historický význam biskup R. Barron.

Bůh a člověk

Přednášející na díle sv. Tomáše vysvětlil úlohu Boha ve stvoření, jeho vztah k člověku a správné pojetí společnosti. Člověk nemůže Boha ignorovat, proto má u sv. Tomáše přednost metafyzika před etikou. R. Barron přednesl Tomášovy definice Boha. Podle jedné z nich je Bůh plnost toho, co znamená být. V další fázi hovořil o vztahu Boha a stvoření. Vesmír není na Bohu nezávislý, ani nestojí proti němu. Bůh aktivně působí ve stvoření. Z Tomášova výkladu Boha vyplývá i jeho pojetí společenské a politické nauky. Mons. R. Barron se kriticky vymezil vůči novodobé filozofii, autonomní na Bohu a církvi. „Sláva Boží je pro blaho člověka,“ citoval sv. Ireneje.

Smysl lidské společnosti

Účel sdružování ve společenství přesahuje praktické důvody, stává se morální záležitostí, sleduje etické cíle přátelství, míru a konečně uctívání Boha. V té souvislosti sv. Tomáš hovoří o smyslu zákona, který je příkazem rozumu. Jeho cílem je pak dobro lidského společenství. Posledním cílem lidského života je blaženost, štěstí. Zákon tedy musí brát ohled na štěstí lidí. Člověk je součást celku, proto je na místě zaštítění jeho práv, ale také ochrana společného štěstí. „Autentická svoboda není ani tak sebeurčení, jako spíše disciplinování touhy tak, aby dosažení těchto dober bylo nejprve možné, a poté bezproblémové,“ uvedl řečník s odkazem na dominikánského světce a zdůraznil, že pro získání ctnosti je důležité, aby se z disciplinace stal návyk. Správný zákon vede k návyku ctnosti a účasti na společném dobru.

Výrazem společného dobra je pro sv. Tomáše spravedlnost, mír a přátelství. Myslitelé Hobbes, Locke nebo Rousseau razili jinou filozofii. Začali chápat společnost jako soubor jednotlivců, vedených společným zájmem a smluvním ujednáním. Účelem práva už nebylo vést lidi ke ctnosti, přátelství a uctívání Boha, ale spíše k zabránění válečnému stavu. Svatý Tomáš demonstruje správnou morální strukturu společnosti na základě Ježíšových blahoslavenství.

Povaha královské moci

Svatý Tomáš přirovnával činnost krále k činnosti Boha. Ve spisu De regno prohlásil, že lidé přirozeně se shromažďující potřebují vedení: „V každém množství musí být řídící moc.“  „Vláda jednoho člověka je užitečnější než vláda mnoha. Vládnoucí síla několika lidí se obvykle dostane do nejednoty a vyžádá si jinou vládu. Neboť provincie, kterým nevládne jeden člověk, jsou zmítány neklidem,“ citoval přednášející sv. Tomáše. Král ve státě je přirovnáván k duši v těle. Král panující podle Božích přikázání vládne pro dobro svým poddaných. Nebezpečí ohrožující vládu je tyranie, kdy král vládne ve svůj prospěch, a ne pro blaho občanů. Ve spisu De regno sv. Tomáš ustavičně varuje před tyranií.

Křesťanská nauka a životní prostředí

Mnohost a rozmanitost jsou úmyslem prvního Hybatele. Biskup R. Barron popularizuje dílo sv. Tomáše Akvinského, hlavního evropského teologa a filozofa. V diskusi se studenty se věnoval dalším tématům: např. otázce aplikování katolické nauky v ekonomice a vzájemnému propojení tržní ekonomiky, soukromého vlastnictví a obecného blaha. Důležité je podle něj pochopit význam životního prostředí z křesťanského hlediska. „Životní prostředí je projevem Boží dokonalosti. Země je naše sestra, ne matka, jak říkal Chesterton. Kdyby země byla naše matka, byla by naše stvořitelka, a to bychom se ocitli v pohanství,“ prohlásil řečník.

Biskup Robert Barron je zakladatelem organizace Word on Fire, zabývající se vydavatelskou činností a výrobou audiovizuálních pořadů s katolickou tématikou. Po věhlasném biskupu Fultonu Sheenovi je pokládán za největšího mediálního biskupa Spojených států amerických. V současnosti ho na Facebooku sledují více než tři milióny lidí, na Instagramu téměř 400 tisíc lidí a na síti X čtvrt miliónu lidí. Na platformě YouTube má více než 1 milion odběratelů.

V přednášce amerického biskupa zazněla řada zajímavých informací a podnětů. Můžete se k ní vrátit třeba prostředním záznamu TV Noe.

Politickému myšlení svatého Tomáše Akvinského se budeme na našich stránkách věnovat i v dalších dnech.

 

Foto: Jana Chadimová, Člověk a víra

Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!