Co potřebuje moderní výchova – 3. část

Téma životního prostředí a klimatologie je natolik složité a komplexní, že je otázkou, do jaké míry je vhodné z něj činit průřezové téma, pokud skutečně renomovaní odborníci a vědci z mnoha oborů nejsou schopni najít jednoznačnou shodu na příčinách a následcích složitých a komplexních procesů změn klimatu. Proto mám pochybnosti, zda je vhodné a přínosné na tomto tématu učit žáky pracovat se zdroji.

Formulace respektování potřeb planety naznačuje, že planeta je subjektem práv, že má své potřeby, a že je třeba chránit přírodu a životní prostředí bez ohledu na zájmy a potřeby člověka a živočišné říše. Takový náhled je ideologický. Je třeba požadovat, aby se dbalo na témata ochrany životního prostředí, avšak v jejich celistvosti, kdy člověk nemá být z této oblasti vyčleněn. Není přece v pořádku, když přijde dítě ze školy plné strachu, že země zahyne, protože jsme ji zničili.

Je proto nutné více akcentovat roli člověka, který nechrání životní prostředí pro personifikovanou planetu a na vlastní úkor, ale naopak s ohledem na člověka a pro budoucí generace lidí. A z pohledu víry dodejme, že křesťan se dívá na přírodu jako na dílo Boha Stvořitele a s vědomím, že je pozván se na Božím díle podílet.

Vedlejší efekty boje proti dezinformacím

Rozlišení dezinformací je velmi obtížné a mediální praxe uplynulé doby ukazuje, že nepůsobí těžkosti jen široké veřejnosti, ale dokonce i novinářům, kteří mají s takovou prací každodenní zkušenosti. Neuvážlivé označení nějakého údaje za dezinformaci bývá dokonce často zneužíváno jako argumentační faul, který popírá svobodnou diskusi, diskvalifikuje mluvčího a zastavuje šíření poznatků, které se s odstupem času stanou z nepravdy pravdou. Příkladem může být informování o původu čínského koronaviru, který unikl z laboratoří. Tato informace byla zpočátku uváděna jako dezinformační, ačkoliv se zpětně ukázalo, že se jedná o pravdivou hypotézu.

Za zásadní vadu Rámcově vzdělávacích programů je pak nutné považovat skutečnost, že žáky na barvitý svět dezinformací a zneužívání boje proti dezinformacím za účelem manipulace nebo paušálního umlčení názorových oponentů vůbec nepřipravuje. V rámci mediální výchovy je jen okrajově věnována pozornost argumentačním faulům. Na to, že by mohlo být nálepkování slovem dezinformace zneužíváno, žáci vůbec připravováni nejsou.

Závislost a kyberšikana

Chybí požadavek, aby v průběhu výuky a času stráveného v rámci školy byl žákům omezen přístup k mobilním telefonům a žáci byli cíleně vedeni k odpojení se od sociálních sítí, na jejichž užívání je velká část dětí a mladých lidí závislá.

Zároveň omezení přístupu k telefonům a sociálním sítím snižuje hrozbu kyberšikany a šikany obecně (například natáčení šikanující skupiny, která pak svou oběť vydírá zveřejněním videí na sociálních sítích a ve skupinách). Výchova musí učit vidět v druhém bratra, kterého mám rád stejně jako sebe. U věřících je ještě větší pomoc ve snaze vidět v druhém Krista.

Spolupráce při nezvladatelném chování žáků

V kapitole o Hodnocení žáků není zohledněno, že narůstá agresivita některých žáků a že základní školy nemají možnost, jak se těmto dětem a neochotě rodičů řešit problém bránit. Ředitel školy sice může v případě zvlášť závažného zaviněného porušení povinností vyloučit žáka ze školy, ale jen v případě, že žák již splnil povinnou školní docházku, do té doby je školské zařízení v zásadě bezmocné.

Primárně odpovědní za výchovu dítěte musí být rodiče. Proto by bylo vhodné přenést tuto odpovědnost v případě problematického a nezvladatelného chování zpět na rodiče. Ovšem to musí zohlednit ostatní zákony.

Závěrem: Dnešní děti nejsou ani lepší ani horší, než v jiných dobách. Změnily se však okolnosti a životní podmínky. Proto je třeba přiměřeně reagovat a nezapomenout, že výchova patří k nejdůležitějším úkolům rodičů, že budoucnost národa z velké části závisí na tom, jestli budou děti a jestli budou nejen vzdělané, ale i vychované.

Přednáška pražského arcibiskupa J. Graubnera, konaná v Praze – Karlíně 18. 11. 2024

Fotografie: František Nedbal, Člověk a víra

Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!