
Mladší a střední školní věk
Období latence – střízlivého realismu
S nástupem do školy nastává období jistého vývojového zklidnění – doba latence. Úkolem tohoto období je
- Získávání věcných informací a dovedností o světě (škola).
- Prokázání vlastní výkonnosti, jež si zaslouží být oceněna. Jde o to dosáhnout nejen na předem danou lásku bezpodmínečnou, ale umět se o uznání přičinit vlastním výkonem a tak posílit zdravé sebevědomí.
- Osvojení a procvičování rolí chlapce a děvčete v praktickém životě než v období latence. Nikdy nejsou v průběhu vývoje chlapci a dívky navzájem vzdálenější než v období latence.
- Socializace ve skupině vrstevníků – nalezení vlastního místa, zdravé sebeprosazení, sociální patologie v dětské skupině.
- Ovšem i zde stále více zasahují vnější vlivy, přesycení podněty, předčasná sexualizace, závislosti. Tyto děti hůře přijímají hodnoty společnosti, mívají horší prospěch, jsou méně disciplinované a v práci a studiu méně úspěšné. Dávají přednost okamžitému uspokojení svých potřeb a tužeb, nerozlišují mezi skutečnými potřebami a touhami.
Pubescence
Období od 11 – 15 let
- Tělesné změny s velkými rozdíly mezi dívkami a chlapci, ale i mezi jednotlivými dětmi.
- Sekulární akcelerace – rostoucí rozpor mezi fyzickou, duševní a sociální zralostí.
- Hledání a přijetí sebe (zrcadlo, písmo a jeho proměny).
- Separace od rodičů, často cestou protestu.
- Předpokladem vyjití ze sebe k osobním, později důvěrným vztahům je upevnění ve vlastní identitě. Jedině takto stabilizován může mladý člověk v době následující (v adolescenci) s důvěrou ve vlastní síly vstoupit do světa hlubokých vztahů.
Kde je předěl mezi dítětem a dospělým?
Adolescence
Prof. Václav Příhoda:
„Jakmile přeskočila jiskra do oka druhého pohlaví, přestává být dítě dítětem ve skutečném slova smyslu. Utajená síla neznámého původu – eros-appeal – zažehne intenzivní, blouznivý cit, který přeměňuje tuto jedinou postavu opačného pohlaví v okouzlující zjev, na němž je všechno půvabné ve skutečném smyslu. Život mu odhalil roušku tajemství. Započal u něho nový životní odstavec, pubescence.“
Dr. Eduard Urban hovořil o netopýřím písknutí sexuality.
Prvá zamilování bývají platonická. Cesta k hlubokému, diferencovanému vztahu s realistickými očekáváními je ještě dlouhá. Musí dojít k odromantizování, k vzájemnému poznání silných i slabých stránek a zvážení jejich kompatibility. To samozřejmě žádá čas. Pak teprve má spojení dvou lidí natrvalo šanci vytvořit podmínky pro naplnění úkolu dospělého věku, jímž je generativita v nejrůznějších podobách, nejen fyzického rodičovství. Z mnoha důvodů by vlastní sexuální spojení mělo být vyvrcholením příběhu vztah, mj. i proto, že je-li sex životní energií, pak jejímu vynakládání je určeno zejména určité období života, zatímco v jiných dobách (třeba za studia) si vynaložení životní energie žádají jiné úkoly.
Foto: L. Horníková, ČaV
Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!