Sexuální výchova z pohledu vývojové psychologie – 3. díl

Mladší a střední školní věk
Období latence – střízlivého realismu

S nástupem do školy nastává období jistého vývojového zklidnění – doba latence. Úkolem tohoto období je

  • Získávání věcných informací a dovedností o světě (škola).
  • Prokázání vlastní výkonnosti, jež si zaslouží být oceněna. Jde o to dosáhnout nejen na předem danou lásku bezpodmínečnou, ale umět se o uznání přičinit vlastním výkonem a tak posílit zdravé sebevědomí.
  • Osvojení a procvičování rolí chlapce a děvčete v praktickém životě než v období latence. Nikdy nejsou v průběhu vývoje chlapci a dívky navzájem vzdálenější než v období latence.
  • Socializace ve skupině vrstevníků – nalezení vlastního místa, zdravé sebeprosazení, sociální patologie v dětské skupině.
  • Ovšem i zde stále více zasahují vnější vlivy, přesycení podněty, předčasná sexualizace, závislosti.  Tyto děti hůře přijímají hodnoty společnosti, mívají horší prospěch, jsou méně disciplinované a v práci a studiu méně úspěšné. Dávají přednost okamžitému uspokojení svých potřeb a tužeb, nerozlišují mezi skutečnými potřebami a touhami.

Pubescence

Období od 11 – 15 let

  • Tělesné změny s velkými rozdíly mezi dívkami a chlapci, ale i mezi jednotlivými dětmi.
  • Sekulární akcelerace – rostoucí rozpor mezi fyzickou, duševní a sociální zralostí.
  • Hledání a přijetí sebe (zrcadlo, písmo a jeho proměny).
  • Separace od rodičů, často cestou protestu.
  • Předpokladem vyjití ze sebe k osobním, později důvěrným vztahům je upevnění ve vlastní identitě. Jedině takto stabilizován může mladý člověk v době následující (v adolescenci) s důvěrou ve vlastní síly vstoupit do světa hlubokých vztahů.

Kde je předěl mezi dítětem a dospělým?
Adolescence

Prof. Václav Příhoda:

„Jakmile přeskočila jiskra do oka druhého pohlaví, přestává být dítě dítětem ve skutečném slova smyslu. Utajená síla neznámého původu  – eros-appeal – zažehne intenzivní, blouznivý cit, který přeměňuje tuto jedinou postavu opačného pohlaví v okouzlující zjev, na němž je všechno půvabné ve skutečném smyslu. Život mu odhalil roušku tajemství. Započal u něho nový životní odstavec, pubescence.“

Dr. Eduard Urban hovořil o netopýřím písknutí sexuality.

Prvá zamilování bývají platonická. Cesta k hlubokému, diferencovanému vztahu s realistickými očekáváními je ještě dlouhá. Musí dojít k odromantizování, k vzájemnému poznání silných i slabých stránek a zvážení jejich kompatibility. To samozřejmě žádá čas. Pak teprve má spojení dvou lidí natrvalo šanci vytvořit podmínky pro naplnění úkolu dospělého věku, jímž je generativita v nejrůznějších podobách, nejen fyzického rodičovství. Z mnoha důvodů by vlastní sexuální spojení mělo být vyvrcholením příběhu vztah, mj. i proto, že je-li sex životní energií, pak jejímu vynakládání je určeno zejména určité období života, zatímco v jiných dobách (třeba za studia) si vynaložení životní energie žádají jiné úkoly.

Foto: L. Horníková, ČaV

Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!