Úvodní slovo čtenářům
Předkládáme Vám informace pocházející z rozhlasového rozhovoru se členy Mezinárodní asociace exorcistů. Autory jsou P. Francesco Bamonte a prof. Alberto Castaldini, kteří ve vysílání italského Radia Maria prezentovali nově vydanou knihu s názvem Il fascino oscuro di Halloween (Temné kouzlo Halloweenu), kde se jako autoři podrobně věnují pohanskému svátku Samhain, který slaví keltské národy od konce října do začátku listopadu. Věřím, že informace zde podané budou k užitku mnoha křesťanům, napomohou správnému chápání problematiky spojené se zmíněným svátkem, povedou čtenáře k ocenění hloubky křesťanských svátků Všech svatých a Věrných zemřelých, jimž je Samhain protikladem.
Mons. Karel Orlita, prezident asociace
Pokračujeme dál v tématu Halloween. Tento kolektivní rituál, který není neškodným svátkem pro děti a mládež, byl importován ze Spojených států do dalších zemí. V minulém díle jsme ilustrovali původ Halloweenu, který má kořeny v pohanské minulosti, poté byl pokřesťanštěn a dnes se přiklání ke konzumu a často se stává nástrojem novopohanství. Naším cílem je pomoci pochopit tento fenomén v historické, kulturní a morální rovině, demaskovat zákeřná duchovní nebezpečí tohoto svátku a varovat před jeho okultistickými nánosy. Koncem října konzumní mašinérie v obchodech, nákupních centrech, na sociálních sítích, internetových platformách, v rozhlase a televizi Halloween nejen nabízí, ale i vnucuje, a záměrně nejen odsouvá do pozadí, ale odstraňuje ze srdcí lidí slavnost svátku Všech svatých a Památku všech věrných zemřelých. Volba, která je součástí přesné strategie a kterou my exorcisté vůbec nepovažujeme za náhodnou. Fakta ve zprávě hovoří sama za sebe. V Itálii i v zahraničí. Například město Toulouse na jihu Francie mělo být od pátku 25. do neděle 27. října 2024 dějištěm veřejné podívané s okultním obsahem. Ulicemi se promenádovala obrovská mechanická bytost. Po první akci, která se konala v roce 2018, se v ulicích Toulouse opět
uskutečnila tato pouliční podívaná na téma „strážce temnot”. Brána temnoty, při níž se vrátí Minotaurus Astèrion a Velká Ariadna, k nimž se na jejich cestě připojí nový impozantní stroj Lilith, strážkyně temnoty.
O důsledcích a možných následcích této smutné a v mnoha ohledech znepokojivé iniciativy si můžete přečíst článek otce Jeana Baptista Viana, koordinátora francouzskojazyčného sekretariátu naší asociace, na internetových stránkách Mezinárodní asociace exorcistů. Na stránkách společnosti, která tuto akci uspořádala, se však lze dočíst, že v roce 1993 byly při vykopávkách na centrálním náměstí Esquirol objeveny základy starověkého chrámu toulouského Kapitolu. Archeologové našli také fragment nápisu vyrytého na jednom z těchto kamenů. Po letech se badatelům podařilo nápis rozluštit. Zdá se – podmínka je nutná – že jde o orákulum pronesené etruskou sibylou, v němž se pro město vyvolává zlato, oheň, krev a voda, což souvisí se zánikem chrámu. Strážce chrámu však měl zůstat pohřben pod zemí a čekat, až se po padesáti rovnodennostech vrátí, aby pod záštitou nového modrého měsíce našel svůj chrám v čele s Ariadnou. Ostatně letos 2024 nechali organizátoři akce vyrobit tento
nový obří stroj Strážce temnoty neboli Lilith (jméno ženského démona přítomného v mezopotámské kultuře a později převzatého židovským světem a spojovaného s černou lunou). Lilith, vyrobená pro heavymetalový hudební festival Hellfest v Clissonu, rovněž ve Francii, dorazila do Toulouse a připojila se k Minotaurovi a Velkému pavoukovi při novém průvodu labyrintem ulic v centru města. Lilith se objevila jako postava napůl ženy a napůl štíra s velkými kozími rohy a krabími nebo pavoučími nohami, a má za úkol kontrolovat přechod mezi pozemským světem a podsvětím. Lilith, pověřená Hádem, bohem stínů a mrtvých, putuje od města k městu a hledá zatracené duše. Stroj váží 38 tun. Jeho rozměry jsou následující: výška 8 – 11 metrů, délka 14 metrů, šířka 3 – 10 metrů Organizátoři oznámili, že stroj zůstane v Toulouse po následující dny. Koneckonců, Halloween je za rohem…
A je to tady zase: veřejná akce, která je perfektně načasovaná, přiláká návštěvníky z celé Francie i odjinud a zapadne do halloweenského časového rámce.
V Itálii se Ferrara chystá o halloweenském víkendu přivítat přibližně 80 000 návštěvníků, kteří se zúčastní řady akcí, jako je například halloweenský festival Monsterland. V Novaře uspořádala delegace Italského fondu životního prostředí FAI po prohlídce bývalého kláštera „exkluzivní“ halloweenskou party v odsvěceném kostele sv Augustina. To vše pod záštitou města. Člověk je takovými iniciativami zaskočen. Tím spíš, když nacházejí podporu u obcí. Asi by bylo zajímavé zjistit, jakou kulturní hodnotu může mít pro organizaci jako FAI slavení Halloweenu v odsvěceném kostele…
Navíc halloweenská noc letos 2024 připadla na čtvrtek a pátek, což je detail, který v okultních a neočarodějnických kruzích nezůstane bez povšimnutí. Svátek všech svatých a památka zesnulých se tak rok co rok stávají pro příliš mnoho lidí nepodstatnými daty. Přidejme k tomu kulturní spolky a veřejnou správu (která zastupuje všechny občany, i ty, kteří Halloween neslaví), a vědomí kulturní, dokonce více než konfesní, sounáležitosti se vytrácí.
V italské tradici byl svátek Všech svatých ve skutečnosti spojen s památkou zemřelých 2. listopadu. „Na svaté a mrtvé”, říká se u nás v Benátsku. Společenství mezi živými a těmi, kteří už s námi nejsou, by se mělo obnovit, aniž by se upadalo do makabrózních projevů Halloweenu, kde se mrtví zaměňují za masky zombí, upírů, kostlivců. Vzpomínka na tváře blízkých je téměř odstraněna, ne-li zprofanována vykřičenou a všudypřítomnou kolektivní rituálností.
V některých italských městech a regionech naštěstí tradice spojené s lidovou zbožností stále přetrvávají. V Neapoli se 2. listopadu v městských kostnicích, které se často nacházejí uvnitř velkých lomů, po staletí rozvíjela úcta k zemřelým. Na hřbitově Fontanelle, v bývalé kostnici ve čtvrti Sanità nebo v kostele Santa Maria delle Anime del Purgatorio v Arcu lidé navštěvují anonymní ostatky zemřelých, aby jim vyprosili u Boha zmírnění trestu, který je stihl při individuálním posmrtném soudu. Mnozí je prosí o přímluvu za to, co je jim drahé. Rozhodně se nejedná o kanonickou praxi (tj. že by je považovali za svaté), ale o praxi, která vyjadřuje projev úcty.
Naopak v jednom městečku v regionu Veneto se loni 2023 u příležitosti Halloweenu našli tací, kteří dostali nešťastný nápad uspořádat pro děti a jejich rodiny (samozřejmě za poplatek) setkání v maskách v blízkosti předměstského hřbitova. A tak je roční období věnované znovuobjevování rodinných, rodičovských a komunitních vazeb, a to i na památku těch, kteří už nejsou mezi námi, zneužíváno neuctivými módními výstřelky, ne-li pobuřováno neuctivým chováním vůči citům tolika lidí.
Památka všech věrných zemřelých vznikla z podnětu Božího lidu, který si začal připomínat své mrtvé den po svátku Všech svatých. Svatý Odilon, opat z Cluny, zavedl tento svátek nejprve ve francouzských clunyjských klášterech na konci 10. století a později v celé Evropě.
Odilonovu iniciativu potvrdil papež Benedikt VIII. v papežské bule z roku 1016, kde uvedl, že při této příležitosti je třeba: „sloužit Bohu, přiblížit se k Bohu, modlit se, sloužit mši za živé i mrtvé, starat se o poutníky a chudé, dávat almužnu.
Slavnost, původně nazvaná Anniversarium Omnium Animarum, byla později přejmenována na Commemoratio Omnium Fidelium Defunctorum (Památka všech věrných zemřelých).
Zdroje: AIEINTERNATIONAL.IT, HTTPS://RADIOMARIA.IT/TRASMISSIONI/PADRE LIBERACI DAL MALIGNO/
Foto: Pavel Langer, Člověk a víra: 1. 11. 2024 mše svatá ze slavnosti Všech svatých, Olomouc.
Katolické noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Katolické noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!